Selecteer een pagina

Wat houdt kwaliteitsmanagement in bij organisaties?

Om een gezond en winstgevende organisatie te blijven is het van belang om constant te innoveren om zo concurrentievoordeel te creëren. Echter is het van belang om de huidige bedrijfsprocessen niet uit het oog te verliezen. Door gebruik te maken van kwaliteitsmanagement wordt de kwaliteit van de organisatie en dienstverlening verbeterd. Hiermee bouw je voor de organisatie een stevig fundament om te kunnen excelleren in de toekomst.

Wat is kwaliteitsmanagement?

Kwaliteitsmanagement is een structureel on-going proces. Het is een ‘way of working’ die bijdraagt om de kwaliteit van de gehele bedrijfsvoering te behouden en te verbeteren. Iedereen binnen een organisatie zal hier aan moet bijdragen. Dat klinkt misschien als een grote klus. Het gebruik maken van kwaliteitsmanagement kost niet alleen maar tijd. Het heeft ook zeker voordelen die een organisatie verder kan helpen.

Voordelen van kwaliteitsmanagement

Een aantal voordelen van kwaliteitsmanagement zijn:

Hogere klanttevredenheid
Doordat er hoge standaarden worden gesteld aan het product/dienst zal de klanttevredenheid toenemen. Het streven naar het leveren van een hoge kwaliteit zal er voor zorgen dat je als organisatie eerder voldoet aan de verwachtingen van de klanten.

Lagere kosten
Bij kwaliteitsmanagement wordt er gekeken naar de huidige processen zodat eventuele verbeterpunten zichtbaar worden. Door verbeteringen door te voeren zal de effectiviteit van de organisatie toenemen

Concurrentievoordeel
Tegenwoordig worden bij vele aanbestedingen eisen gesteld aan organisaties. Één van die eisen is dat organisaties het ISO 9001 certificaat in bezit moeten hebben. ISO 9001 is de internationale norm voor kwaliteitsmanagement die gesteld is voor organisaties. Door het behalen van het certificaat kan je als organisatie aantonen dat je voldoet aan alle kwaliteitsmanagement eisen.

 

 

Verbetering van de bedrijfscultuur
Bij het volgen van de kwaliteitsmanagementnormen worden ook handvatten gegeven over hoe de alledaagse werkzaamheden zo goed mogelijk ingericht kunnen worden. Door het versterken van de eisen op het gebied van werken zal de organisatie verbeteren.

Is kwaliteitsmanangement van toepassing voor jouw organisatie?

De ISO 9001 norm is voor elke organisatie van toepassing. Van klein tot groot. De essentie van kwaliteitsmanagement is om voor het gehele bedrijfsleven een norm te stellen hoe organisaties moeten functioneren om gezond te zijn. Voor de kleinere bedrijven zijn er speciale trainingen ontwikkelt die zijn aangepast om situaties op te lossen die specifiek gericht zijn op hun situaties.